Afscheidsfeestje - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Annet Meijers - WaarBenJij.nu Afscheidsfeestje - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Annet Meijers - WaarBenJij.nu

Afscheidsfeestje

Blijf op de hoogte en volg Annet

01 Augustus 2012 | Zambia, Lusaka

Maandagavond, afscheidsfeestje voor Eelke, Silke en Guusje. Ofja, geen feestje, want dat mogen we niet zeggen van Mwika (bij haar thuis was het feestje), want dan moesten ze kratten drank inslaan en daar had ze geen zin. Als zij het niet doet, dan doen de meisjes het wel. Op naar de supermarkt voor een fles wijn. (Oh we hadden eerst onze jurken opgehaald, wat nog een heel gedoe is. Ik moet waarschijnlijk nog een keer terug, maar dat weet ik nog niet zeker). Goedkoopste fles wijn: 6 euro. Dat ging ons toch een beetje ver, aangezien er een hoop mensen zouden zijn (bij Mwika thuis woonde ze (incl. de meisjes) met 12 mensen). Heee.. Vodka kost maar 4 euro. Dus twee flessen vodka en een paar flessen cola ingeslagen en we konden er tegenaan! Na een glas Vodka-coke had Rachel ze al een beetje hangen, en na twee glazen begon ze zo'n beetje te strippen (ja jullie zijn mijn borsten ook altijd als ik borstvoeding geef dus wat maakt dat nu weer uit, riep ze terwijl ze haar bloesje losknoopte :P). Jay, Mwika zoontje van een jaar of 6 heeft even geshowd hoe je hoort te dansen als je Zambia bent (lees: draaien met je kont), was tamelijk hilarisch.. Toen werd ik uitgeroepen tot beste Nederlandse Zambiaanse danser, ofzoiets :P Ik was natuurlijk erg vereerd dat ik goed kon schudden met mijn kont (wat wil je nog meer :P).

Rond 12 uur werd het toch wel tijd om de bedden op te gaan zoeken. Eelke, Silke, Guusje en ik hebben toen met vier man dwars over een tweepersoons bed gelegen (met een kuil in het midden) dus dat was erg gezellig. 5.45 ging de wekker voor de meisjes, tijd om op te staan en in te pakken voor hun reis naar Z-Afrika. Na de meisjes te hebben uitgezwaaid zijn Marc en ik weer in bed gekropen (tweepersoonsbed voor mij alleen!!), we konden nog een uurtje slapen, want om half 9 moesten we weg (hmm, om 8 uur moeten we op school zijn. Bijzonder). Van slapen is niks meer gekomen want Monde (Meestal Momo genoemd, dochter van Mwika, anderhalf jaar) kan krijsen als geen ander. En dat heeft ze zo'n beetje de hele ochtend dan ook gedaan. Dus met onze brakke koppen rond 9 uur (ja, nog later dan gepland natuurlijk) op de bus wachten. Echter Mwika woont in de middle of nowhere. Dus er komen niet zoveel bussen langs. en de bussen die langs komen zijn meestal vol. Uurtje later vonden we een bus die de andere kant op ging, maar we konden er tenminste in. Bussen draaien vanzelf weer om toch?

Op naar de stad, daar kwamen we rond half 11 aan (we waren dus al anderhalf uur te laat voor onze les en we waren nog niet halverwege). Overstappen op een andere bus. Intussen kreeg ik weer zin in Shoarma (dat had ik al dagen). Dus ik vroeg aan Rachel: "Kun je hier eigenlijk ook ergens Shoarma krijgen? In Zambia". Natuurlijk kon dat. Wij uit de bus (waar we al ingestapt waren) en ik zeg nog "Rachel, ik bedoel niet nu".. Maar jawel hoor.. om 11 uur 's ochtends zaten Rachel, Mwika, Marc en ik in een shoarma tent (njaa eigenlijk shawarma-tent, want zo schrijf je dat in Afrika). Heerlijk shawarma gegeten (van kip) en toen weer door naar school, maar we dus om 1 uur aankwamen (joh, we waren pas 5 uur te laat). Verrassend genoeg waren de studenten van onze ochtendles allemaal weg. Ik snap echt niet waarom ze niet bereid waren 4 uur op ons te wachten :P. Om 14.00 les geven aan de meisjes. Mwika (zij is hoofd van het meisjeslab) wilde graag dat we les zouden geven in webdesign, zoals we bij de jongens ook deden. Wij zagen niet in waarom we dat niet konden doen, want bij de jongens ging het ook prima. Echter.. de meisjes liepen duidelijk achter op de jongens. Ze weten namelijk niet eens dat je typt op de plek waar je cursor staat.. (ik type enter maar hij komt helemaal daarboven te staan in plaats van hieronoder hoe kan dat?) of dat er een deleteknop op je toetsenbord zit. Tsjaa lastig.

Vanochtend zijn we verder gegaan met webdevelopment met de jongens en hebben een prijsje beloofd voor degene die vrijdag de mooiste site heeft gemaakt. We hebben natuurlijk nog geen prijsje. Maar dat komt vast wel goed. Vanmiddag gaan we weer naar de meisjes, maar ik denk dat we webdesign daar maar even laten voor wat het is en beginnen met het uitleggen van het toestenbord. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Volgende week is de school gesloten en we vertrekken dus een dag eerder dan oorspronkelijk gepland. Op dinsdagochtend nemen we de bus (5-6 uur) naar Livingstone samen met Kim, Mirjam, Idzard en Caspar (die tegen die tijd hopelijk gearriveerd zijn in Lusaka). Maar eerst gaan we zaterdag naar een of ander groot beursachtig gebeuren waar bedrijven zich presenteren. Het schijnt enorm leuk te zijn, dus ik ben heel erg benieuwd. Ik hoop dat we zondag nog tijd hebben om even naar de zondagsmarkt te gaan zodat ik wat mooie Afrikaanse souvenirs kan kopen :).

  • 01 Augustus 2012 - 12:22

    Josje:

    Hallo, hier je trouwste blogleester!
    Klinkt goed daar superbillendraaister! Vooral die shaorma klinkt goed, ik heb er honger van gekregen.
    Veel plezier nog daar en ik eis een foto van je jurk hé!
    Liefs, Jos.

  • 03 Augustus 2012 - 11:11

    Willem De Wit:

    Klinkt goed! Veel spannender dat bij mij, dacht ik zo :O. Ik heb net ook weer mijn blog geupdate, dus als je wilt weten of het bij mij net zo goed gaat.. :)

  • 05 Augustus 2012 - 14:45

    Sylvia:

    Ha die Annet,

    Hoorde van je blog. En nu, na onze vakantie helemaal bijgelezen. Leuk om jou ervaringen in dat verre land te kunnen volgen! Geniet van je bijzondere ervaringen! Nog fijne dagen op school en daarna... een super vakantie toegewenst!

    Groetjes, Sylvia, Guido, Nanja en Ino.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annet

Actief sinds 09 April 2012
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 8039

Voorgaande reizen:

12 April 2015 - 27 Juni 2015

Denemarken

17 Juli 2012 - 14 Augustus 2012

Zambia

Landen bezocht: